Cum se poate vinde online

Aceasta este una dintre cele mai întâlnite întrebări pe care și le adresează o persoană (antreprenorul) în momentul în care vrea să comercializeze un produs sau serviciu online.

Totul este fixat: ce să vând, când să vând, cui să vând. Elementul cheie lipsă fiind: ˝cum pot să vând?!˝

Pentru a putea răspunde la întrebarea “cum pot să vand?!”, trebuie să stabilim mai întâi ce este comerțul online sau procesul de vânzare în sine, astfel cum este el reglementat de legislația aplicabilă. Iar această definiție poate fi extrasă din art. 2 al Legii nr. 365/2002 – legea comerțului electronic.

Prin urmare, comerțul online nu reprezintă altceva decât un serviciu al unui furnizor, destinat consumatorilor, serviciu oferit prin intermediul unor mijloace electronice, care urmărește un folos patrimonial, care nu necesită prezența părților și care este oferit la cererea consumatorului.

Revenind la întrebarea de mai sus “Cum pot sa vând online”, legea amintită prevede: că ˝furnizor de servicii poate fi orice persoană fizică sau juridică ce pune la dispoziția unui număr determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu al societății informaționale.˝

Ca atare, comertul online, așa cum este el definit, poate fi întreprins și de o persoană fizică sau de o persoană juridică.

În ce privește persoana juridică, situația cea mai des întâlnită în practică constă în crearea unei societăți comerciale (S.R.L., de cele mai multe ori), societatea care să poată activa, conform statutului său și codurilor CAEN alese, în comerțul online și pentru vânzarea produselor vizate. Spre exemplu, o societate comercială nu poate vinde online electronice, dacă codurile CAEN (activitatea pentru care a fost practic avizată) din statutul său nu îi permit.

În ce privește persoana fizică, de cele mai multe ori trebuie să avem în vedere OUG Nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, fiecare formă de activitate având specificul ei. Această formă de comercializare se regăsește de cele mai multe ori în cadrul celor care au o anumită pregătire (spre ex., programator), OUG 44/2008 precizând condițiile ce trebuiesc îndeplinite pentru fiecare formă juridică în parte.

Hotărârea de a comercializa online ca persoană juridică sau ca persoană fizică aparține fiecărui antreprenor în parte, fiecare formă juridică aleasă având în același timp dezavantajele și avantajele ei. Însă, indicat ar fi ca această decizie să fie bazată prin analizarea tuturor elementelor (fără a mă referi aici la aspectul legal), întrucât dacă pentru un scriitor sau un programator este mai ușor să-și comercializeze operele ca persoană fizică autorizată (P.F.A.), nu aceeași situație o găsim în cazul vânzărilor de electronice, unde o societate comercială poate câștiga încrederea clienților mult mai ușor.